Op vakantie! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van kevinendanielleinparamaribo - WaarBenJij.nu Op vakantie! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van kevinendanielleinparamaribo - WaarBenJij.nu

Op vakantie!

Door: Kevin & Danielle

07 April 2009 | Suriname, Paramaribo

Hallo lezertjes!

Zo, daar zijn we weer! Tijd voor weer een update! We hebben weer heel wat te vertellen over afgelopen week en aankomende week!

Laten we beginnen bij vorige week zaterdag. Het was lekker weer toen we wakker werden en vonden dan ook dat we er maar lekker op uit moesten gaan. Na even wat bladeren in onze superdeluxe Surinamegids besloten we om naar de Paramaribo Zoo te gaan! Alvast even een voorproefje op wat we te zien gaan krijgen zodra we een uitstapje maken naar de jungle. Dus een klein uurtje later zaten we op de fiets richting de dierentuin. De tocht duurde ongeveer twintig minuten tot een half uur en....we zijn er zelfs in een keer naartoe gereden!! De route naar de dierentuin was erg mooi toen we er bijna waren. Veel ongerepte natuur met helaas heel veel afval!! Overal staan bordjes met: "verboden afval te storten". En ja hoor, juist op die plekken dumpen de Surinamers hun vuil en als ze zin hebben steken ze het in de fik en gaan er op hun gemak bijzitten! Erg zonde maar het schijnt een heel groot probleem te zijn in heel Suriname. Eenmaal in de dierentuin schrokken we toch eigenlijk wel een beetje! Een grote tijger zit in een kooi van vier bij vier en het enige wat er in zijn kooi te vinden is, is een rioolpijp waarin hij kan schuilen voor de brandende zon. De hokken voor de dieren zijn dus echt veel te klein. De meesten dieren leven ook alleen in zo'n kooi! Bij de Braziliaanse otter bijvoorbeeld staat keurig netjes een bordje: leeft in groepsverband. Tsja.....We zagen er echt maar één!! Met sommige beesten hadden we echt medelijden!! Maar uiteraard waren er wel ontzettend mooie dieren bij! Bijvoorbeeld de ara's, de rooie ibissen, toekans, een mega grote krokodil en volgens Kevin was ook de miereneter mooi (Danielle vond hem spuuglelijk)! Oh, in de dierentuin kom je echt overal waar je loopt groenige hagedissen tegen. Jeetje, wat zijn die beesten snel. Kevin probeerde ze ook telkens te vangen! Tevergeefs, ze zijn echt te snel voor hem! Ondanks het feit dat het een kleine dierentuin was, hebben we er toch twee uur rondgelopen en veel foto's gemaakt en hebben we eigenlijk wel een hele leuke middag gehad. 's Avonds zijn we bij Zus & Zo gaan eten! Was erg lekker! Daarna lekker naar huis en een potje kaarten om vervolgens rond een uurtje of twaalf lekker in bed te kruipen!

Zondag. Ook een leuke dag geweest. We hadden besloten om eens een flinke fietstocht te gaan maken. En met flink bedoelen we echt flink! Dus: 40-50 km. We hadden zaterdagavond tijdens het kaarten al besloten om vroeg weg te gaan zondagochtend dus we stonden om tien uur al helemaal startklaar. We zijn vertrokken richting Leonsberg, een klein dorpje boven Paramaribo op ongeveer 5 km afstand. Vanaf hier zijn we met een bootje naar de overkant van de Surinamerivier gevaren. Gelukkig konden onze fietsen mee het bootje in en had Kevin geen wisselgeld meegenomen waardoor het boottochtje goedkoper uitviel. Alhoewel achteraf bleek dat we toch opgelicht waren met maar liefst 10 Surinaamse dollar (=€3,70);). Maar goed, buiten dat zijn we veilig aan de overkant gekomen. Eenmaal hier zijn we richting Nieuw Amsterdam gefietst. Dit is een klein dorpje met een OpenLuchtMuseum (Fort Nieuw Amsterdam). Hier zijn we uiteraard een kijkje gaan nemen. Het is een stukje uit de koloniale historie (of zoiets). Op zich was het wel leuk alleen was het echt te warm om overal te gaan staan kijken. Binnen een uur hadden we het dan ook wel gezien en was Danielle een beetje chagrijnig omdat er de hele tijd steentjes in d'r slipper zaten en ze ook nog gebeten werd door een rooie mier! Wat een misselijke beestjes!! Na hier rondgelopen te hebben, hebben we de fiets weer gepakt en zijn we richting Meerzorg (=district) gefietst. Het was maar goed dat we van tevoren niet wisten hoever het nog was, anders waren we deze toch waarschijnlijk niet gaan maken. Het was dus een lange tocht maar we hebben echt wel mooie stukken natuur gezien. We hoorden tijdens de hele rit van alle kanten allemaal vreemde dierengeluiden. Geluiden die we nog nooit gehoord hadden! Al met al een mooi stukje Suriname. Toen we eenmaal in Meerzorg aangekomen waren, hebben we Bastiaan (stagebegeleider) gebeld. Hij woont in Meerzorg en had gezegd dat we maar even moesten bellen als we in de buurt zouden zijn. Zodoende hebben we dit gedaan en moesten we maar even langskomen om wat te eten en te drinken. Hongerig en dorstig als we waren, hebben we dit natuurlijk gedaan! Toen we na ongeveer tien minuten fietsen bij zijn knettergrote huis aankwamen werden we leuk ontvangen door zijn vrouw en kinderen. We hebben lekker zitten kletsen en met de kids gespeeld. Daarna hebben we een typisch Surinaams gerecht op: Bruine Bonen met Rijst (BB met R). Het was echt heel erg lekker (zelfs Kevin heeft alles op!)! Na nog wat kletsen over van alles en nog wat zijn we weer richting huis gefietst en aangezien we toch al opgelicht waren met dat bootje besloten we maar om via de brug terug te fietsen! De brug heeft een hellingshoek van 8%......dus......die hebben we samen in minder dan een kwartier getrotseerd!!! Danielle was halverwege al helemaal bekaf, maar eenmaal boven was dit snel vergeten omdat het een prachtig uitzicht was vanaf boven!!! Je kunt echt over heel Paramaribo uitkijken en het was echt de moeite waard om hem op te fietsen ook al mag dit niet van de politie!! ;) Na de brug was het nog maar een klein stukje naar huis. Gelukkig...we waren bekaf! Eenmaal thuis hebben we ons opgefrist en zijn we nog wat gaan eten. We zijn om tien uur naar bed gegaan: Moe van de lange tocht en alle indrukken van de dag..!

Jullie zullen je naar aanleiding van dit verhaal waarschijnlijk afvragen waarom erboven staat: Op vakantie!
Het zit namelijk zo dat er hier met pasen echt helemaal niks gedaan wordt. De Surinamers blijven massaal thuis om dit te vieren en ondernemen echt helemaal niks. Onze overbuurvrouw organiseert regelmatig uitstapjes als er sprake is van een lang weekend. Dit keer kwam ze mensen te kort en heeft ze ons uitgenodigd (tegen vergoeding uiteraard)om mee te gaan naar BigiPan. BigiPan is een groot natuurreservaat met op het meer dat er ligt allemaal huisjes. Wij gaan vier dagen in zo'n huisje. Wat er allemaal te doen is? Niet veel van bijzonders buiten vissen, chillen, zwemmen, varen, vogels spotten en kaaimannen vangen! We zitten samen met 10 Surinamers en kunnen dus echt eens meekijken en ervaren hoe het leven van een Surinamer eruit ziet. Het eten wat we krijgen is ook echt Surinaams. We moeten het gaan doen met Bakkeljouw, kousenband, moksi alesi enzovoort! We zijn benieuwd en willen het allemaal proberen, zelfs Kevin:). Dus we gaan aankomende vrijdag om half zes in de ochtend met een busje richting BigiPan om daar even een klein beetje vakantie te vieren...lekker toch??

Oh en trouwens, onze volgende vakantie staat ook al gepland. Voor de nieuwsgierigen onder ons: hier later meer over!

Trouwens...fijn dat het in Nederland ook mooi weer is!

Goed, genoeg zo lijkt ons....

Blijf vooral allemaal berichtjes plaatsen.....we vinden het erg leuk om jullie reacties te lezen!!

A bun...

Liefs..xx Danielle & Kevin

• 07 April 2009 - 18:35

Mark En Sharona:

Hey kevin en danielle!

Zo te lezen hebben jullie het erg naar je zin in Suriname. Jullie zijn daar wel zeer actief bezig zeg, schrikken die Surinamers daar niet een beetje van? Over schrikken gesproken. Als je terug komt in Nederland en de competitieindeling ziet zou het zomaar kunnen dat je bij de vijfde klasse moet kijken Kevin!

Veel plezier nog daar!

• 07 April 2009 - 19:32

Wilma Van De Louw:

Hoi Danielle en Kevin,
    Leuk dat jullie zo vaak verslag doen van wat jullie beleven! Fijn dat er buiten de stage ook een beetje vakantie gevierd kan worden.Ik merk dat jullie het erg naar de zin hebben samen.
    Dat receptje met rijst en de bruine bonen lijkt me erg lekker! Wil ik ook wel een keer uitproberen.
    Veel plezier nog. Grx. Wilma
    ps. Ik blijf jullie volgen!

• 07 April 2009 - 20:38

Pap En Mam Boere:

Hoi lieverds,

Jullie hebben het gelukkig goed naar je zin in het verre Paramaribo. Ook op het stageadres gaat het goed.
    Tis erg leuk om jullie verhalen te lezen en wat je allemaal meemaakt daar. Het is gewoon een grote uitdaging waar jullie met volle teugen van genieten. Hou dit vol want voor je het weet ben je weer thuis, wat ook fijn is natuurlijk!!

Geniet er saampjes maar lekker van!!!!!
    Groetjes en xxxxxxxxxx

• 08 April 2009 - 06:27

Werner En Marleen:

Hoi hoi!

Leuk zeg, weer zo'n enthousiast verhaal van jullie! Zo te horen is het allemaal prima daar!

Fijne vakantie komend weekend! Geniet ze!!!

Kxs, ons

• 08 April 2009 - 10:18

Amber:

Hee Daan en Kevin,

Leuk verhaal weer! Zo te lezen gaat het allemaal prima met jullie en hebben jullie nog geen heimwee om weer terug naar ons land te komen haha maaruh jullie volgende vakantie ;)?? Niet alleen maar vakantie vieren hor haha Hier gaat alles zn gangetje het mooie weer is weer omgeslagen in regen vandaag. We mogen natuurlijk ook weer niet te hard juigen haha. Fijne paasdagen in Bigipan!
    Xxx

• 09 April 2009 - 09:04

Marie / Dick V.d.Zan:

Wij zijn stik jaloers op jullie Het is er erg mooi.
    Met pasen zal het hier wel niet zo mooi weer zijn volgens de verwachtingen Dus zou ik zeggen geniet nu maar van al het moois daar dan kun je later veel vertellen Met de gym gaat het goed dus doe maar rustig aan. Groetjes.

• 09 April 2009 - 12:05

Patty:

heee danielle & kevin!
    heb jullie stukkie weer met plezier gelezen hoor, en de foto's zijn ook echt heel mooi. wat een uitzichten daar zeg. hoop dat jullie het nog steeds goed naar jullie zin hebben maar als ik het zo lees zal dat wel. heel veel plezier op 'vakantie' en tot het volgende stukkie!

liefs.

• 10 April 2009 - 19:00

Carl, Heleen En Patr:

Hoi vakantievierders,
    Wel heel leuk wat jullie daar allemaal meemaken. Wij voorzien echter wel problemen als Kevin zo'n vier dagen zonder pizza's, kip, friet en meer van dat ongezonde voer moet. We hopen er maar het beste van. Nou wij hebben ook leuke dingen te doen tijdens de paasdagen zoals enkele dagen naar Old Wood City. Daar gaan wij het leven bekijken tussen de dorpsbewoners daar. Heel veel groetjes en o ja je Ka,tje staat veilig hoor.
    Groetjes uit De Noek

• 16 April 2009 - 22:37

Francien:

Hello Stagelopers...
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen..het leest net alsof wij er bij zijn..en de foto's is ook echt genieten. Dik v.d. Zan schreef dat het met pasen niet mooi zou zijn..nou wij hadden de warmste pasen sinds 25jaar...Maar de hitte van jullie Pasen zal deze nooit hier overtreffen..en rooie(mieren) hebben het zeker niet zo op blondjes..hihihihi...

• 18 April 2009 - 15:47

Rachel:

Hee, Kev en Daan!

Leuk om weer is wat van jullie te lezen! Was vast prachtig daar boven op die brug!? hihi. word weer is tijd dat we bijkletsen hoor op skype, haha.

nou.

nog heel veel plezier daar.!

Enne, doeeeeidoeeeei!

• 19 April 2009 - 12:19

Esther (school):

Hey Daan & Kevin,

Het klinkt echt super. Jullie hebben vast ook een leuke vakantie gehad. Veel plezier en geniet ervan.

Groetjes Esther

• 19 April 2009 - 14:25

Rini En Jo:

Hallo Kevin en Danielle,
    We hebben alle verhaaltjes gelezen. Volgens de berichten alles prima. Het lijkt ons meer vakantie dan werken. Geniet er maar van !
    Hartelijke groet,
    Rini Donkers en Jo Machielse