Het einde in zicht..... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van kevinendanielleinparamaribo - WaarBenJij.nu Het einde in zicht..... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van kevinendanielleinparamaribo - WaarBenJij.nu

Het einde in zicht.....

Door: Kevin & Danielle

31 Mei 2009 | Suriname, Paramaribo

Hallo Allemaal!

Weer even een berichtje vanuit Paramaribo! Het zal waarschijnlijk één van de laatste worden aangezien we aankomende donderdag alweer in het vliegtuig terug naar Nederland stappen! Van de ene kant balen....we hadden graag nog een week of drie willen blijven (voor vakantie dan he;)) maar van de andere is het ook weer heerlijk om naar huis te komen! Alles weer even lekker van jezelf....je spullen.....je familie.....fris ruikende kleding....shirts die in Nederland wél wit worden na het wassen en geen gele strepen achterlaten op de okselregio....en ga zo maar door...! Maar goed, aan alles komt een eind en daar hebben we ons dan ook maar bij neergelegd!

Nou, ga d'r maar gerust voor zitten, pak wat te drinken en te snacken want het is weer een 'big story'!

Oke, onze belevenissen van afgelopen week; Vorig weekend zijn we naar Matapica geweest met onze Surinaamse overburen en nog vijf andere Nederlanders (ook van onze leeftijd). Het was echt een superweekend! We konden het erg goed vinden met de andere Nederlanders en hebben dus ontzettend veel gelachen en veel plezier gemaakt! Typisch aan het weekend was dat de Surinamers de zon naar ons idee liever kwijt zijn dan rijk en wij witte Nederlanders het liefst zoveel mogelijk zon op onze huid willen voelen. Het mooie was dan ook dat de Surinamers rond een uurtje of elf weer terug hun bed in kropen om de zon te ontwijken en de Nederlanders er vol enthousiasme op uit gingen om maar van die witte melkflessen af te komen! We hebben echt ontzettend veel strandwandelingen gemaakt. Zeker drie op een dag! Je zou toch zeggen dat je het na één keer wel gezien hebt nietwaar???? Maar we hebben allemaal ons doel bereikt want er is geen melkfles meer te bekennen;). Maar goed, we gingen natuurlijk ook voor de reuzeschildpadden die daar 's nachts hun eieren komen leggen. De eerste avond zijn we rond een uurtje of tien het strand opgegaan met een gids. Tenminste, voor zover je hem een gids kon noemen aangezien hij de enige met licht was, hij er stevig de pas in had en zich niet bekommerde om wat er achter hem gebeurde! Maar buiten dat hebben we echt, echt, echt reuzeschildpadden gezien! We hebben er echt veel gezien ook. De Leatherback (dat is de grootste) was misschien wel twee meter! Niet normaal gewoon! Deze was heel toevallig ook net eieren aan het leggen. En niet één of twee.......nee......gewoon negentig!! Na het leggen van de eieren, maakte ze het gat weer dicht en liep ze op haar dooie gemak weer terug de zee in! Geweldig! Jammer dat we geen foto's mochten maken. De schildpadden kunnen namelijk schrikken van de flits en raken dan gedesoriënteerd en gaan weer terug naar de zee....Jammer, maar helaas! We waren rond half één pas weer terug bij ons huis en zijn daarna massaal in bed gekropen....

De volgende ochtend was bijna iedereen er alweer om 6 uur uit. Met uitzondering van Danielle natuurlijk; die kon het zoals gewoonlijk niet opbrengen om er uit te komen en is dan ook maar blijven liggen tot maar liefst zeven uur! Kevin was er wel om zes uur al uit en is met Steven (een van de Nederlanders) op zoek gegaan naar schildpadden. Tevergeefs, maar.....ze hebben wel schildpadden eieren gevonden!! Dat was dan in ieder geval nog iets toch? De dag is verder eigenlijk heel relaxed verlopen. De Surinamers slapend in de schaduw en de Nederlanders bakkend in de zon of een strandwandeling makend of met een boek in de hangmat....Wat een leven toch eigenlijk he???? :)

's Avonds mocht Kevin met een andere groep toeristen mee op schildpaddenjacht. Dit was een goedmakertje van de gids aangezien deze een slang naar hem gegooid had!!!! Het was maar een kleintje maar toch....Hij riep: Hej kijk eens en gooide toen de slang! Niet erg netjes maar goed, Kevin kon zich weer vermaken! Danielle heeft terwijl Kevin weg was, Uno zitten spelen. Een grappig spelletje waar je Surinamers heerlijk mee op de kast kunt krijgen. Ook zij heeft zich dus kostelijk vermaakt :)
Toen Kevin eenmaal terug was, heeft het niet lang meer geduurd voor we naar bed gingen. Kevin heeft die nacht in een hangmat geslapen, Danielle gewoon in bed want die was d'r hangmat vergeten! Lekker handig!
De volgende dag was iedereen er weer knettervroeg uit! Hoe het komt weten wij zelf ook niet maar op de één of andere manier zit uitslapen op zo'n trip er gewoon niet in! Er was door een groep mensen een hele groep met baby schildpadjes gevonden! Deze schildpadjes waren de verkeerde kant op gelopen en gingen dus richting het moeras in plaats van naar de zee. Met z'n allen hebben we de schildpadjes terug naar de zee gebracht. Iedereen kreeg zijn eigen schilpadje en de gids had een streep in het zand gemaakt zodat er een soort wedstrijdje gespeeld kon worden. De schilpad van Kevin heette Google en werd derde! Niet slecht toch? De schildpad van Danielle? Nee, die was er niet...Danielle deed weer een poging tot uitslapen.......
Diezelfde dag was het ook weer tijd om naar huis te gaan. Rond een uurtje of twee kwam het bootje ons weer halen en rond drie uur, half vier waren we weer op de plek waar de bus ons op de heenreis gedropt had. Vervolgens nog een ritje van een uur en toen waren we weer terug in Paramaribo. Veel tijd hadden we ook niet toen we eenmaal weer terug waren want we hadden met z'n allen (de Nederlanders onder ons) afgesproken om naar de wedstrijd SuriProfs tegen ADO Den Haag te gaan kijken. Met onze vieze, stinkende en zoute lichamen (douchen had er niet ingezeten op Matapica; hoogstens wassen met water dat naar dooie vis rook)zaten we op de tribune ADO aan te moedigen. Ze hadden er niet echt zin in volgens ons want het was een waardeloze wedstrijd met een eindscore van 2-1 voor Suriname. Ach ja....hadden we dat in ieder geval een keer gezien. Na de voetbalwedstrijd zijn we lekker naar huis gegaan; douchen, kleding wassen, pizza eten, chillen en op tijd naar bed....de volgende dag gewoon weer naar stage natuurlijk! De laatste week!

De laatste stageweek is prima verlopen met donderdag onze eindbeoordeling. Bastiaan en Monique waren beiden erg tevreden en we hebben dan ook de stage afgerond met een zeer goed. Toppie! Er waren qua kennis, inzicht en vaardigheden weinig verschillen tussen ons beiden dus dat is een goed teken vinden wij!
Woensdag, donderdag en vrijdag hebben we de moeder van de dietiste een Surinaamse cake laten bakken. We wilden ons afscheid niet onopgemerkt voorbij laten gaan voor de patienten en vonden het dus leuk hun te trakteren op een een echte Surinaamse lekkernij! De cake was echt megalekker en de patienten vonden het een leuk gebaar!

Donderdagavond zijn we wezen stappen met het groepje van Matapica. We zijn naar Havana Lounge geweest. Of het leuk was?????!!!!!! Jazeker...we waren pas om zes uur thuis! Het was echt een heel leuk feestje onder het genot van een Borgoe Cola (Borgoe=rum). Danielle vond het alleen heel erg vreemd dat ze 's morgens wakker werd met een broodje pindakaas in haar hand :S Misschien was de hoeveelheid Borgoe haar dan toch een beetje te veel????

Vrijdag moesten we om half vier bij Boeroeswing zijn. De laatste stagedag bestond voor ons allebei uit een spinningles. Dit konden we wel gebruiken na donderdagavond. Eventjes de laatste restanten Borgoe eruit zweten deed ons beiden goed!

's Avonds zijn we uit eten geweest met Bastiaan en Monique. We zijn naar een Chinees restaurant geweest waar het volgens ons verplicht was om met stokjes te eten. Wat een ellende! Alles wat je wil pakken glijdt ertussen uit. Op een gegeven moment gewoon alles maar op je stokje prikken dan toch? Het was erg gezellig. We hebben van Bastiaan en Monique een T-Shirt en pen van Suriname gehad. Wij hadden voor beiden een pot met drop. Voor Bastiaan hadden we er nog mierenlokkers bij gedaan aangezien hij momenteel helemaal gek wordt van de mieren in de praktijk en voor Monique hadden we een fietsbel gekocht omdat die van haar gejat was. Het was een leuke avond en hebben heerlijk gegeten.

Nu is het weekend en regent het als een gek. We weten momenteel ook niet echt goed wat we moeten gaan doen. Aankomende week wordt een ieder geval een rustige week met nog wat kleine inkopen voor het thuisfront en de laatste kleine dingetjes om te regelen. We hebben stiekem beiden wel zin om naar huis te komen....

Goed...dit was het wel weer....genoeg leesvoer voor jullie nietwaar? Verder is er ook eigenlijk niet heel veel meer te vertellen aangezien we ook voor thuis wat willen bewaren!

A bun,

Liefs, xxx Kevin & Danielle

ps: we zijn achterna gezeten door een megagrote, aggressieve rottweiler! We hebben hem laten struikelen, ging onnoemelijk hard op zijn muil en gleed zeker nog twee meter door over het asfalt!

pss: Dit is niet zielig voor die hond!

• 31 Mei 2009 - 21:12

Pap En Mam Boere:

Wat een ontzettend leuk verhaal, en wat hebben jullie de afgelopen 3 maanden de tijd van jullie leven gehad, om nooit te vergeten, en dat zullen jullie ook zekernooit doen.
    Maarrrrrr.....wat zullen we blij zijn om jullie weer te zien a.s. vrijdag,kan maar een ding zeggen: het kan niet snel genoeg vrijdag zijn!!!!!!!!!!!!!!
    Groetjes en heel veel xxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 01 Juni 2009 - 08:03

Suus:

hahah wat een verhaal weer zeg! leuk leuk leuk... vooral met die schildpadden!beetje lullig van die hond, maar om hem nou te laten struikelen? haha nou om eerlijk te zijn! hebben jullie niet al genoeg vakantie gehad hehehe geintje hoor! maar heb erg zin in vrijdag...dan zie ik jullie eindelijk weer! nou heel veel plezier nog en hoop dat het weer het laatste weekje nog lekker wordt kun je nog een extra laagje opbrengen! nou lieffies tot vrijdag en maak er nog wat van t laatste weekje he! hele dikke kus van suusje

• 01 Juni 2009 - 08:05

Jostie:

hey daan en kevin, leuk allemaal wat jullie daar allemaal meemaken! nog 1 week en dan is het avontuur weer voorbij, en kunnen jullie nederland weer onveilig gaan maken! veel plezier nog de laatste week en tot vrijdag! groetjes joost

• 01 Juni 2009 - 12:33

Marlou:

Hee Daan en Kev,

Wat een leuk verhaal weer! Haha Daan, terecht hoor dat je probeert enigzins uit te slapen!;) Borgoe met cola dronken wij ook op winterwerkweek, haha goed spul he!
    Gelukkig was jullie eindbeoordeling van jullie stage helemaal goed! (ik had ook niet anders verwacht hoor) Geniet ze nog de laatste daagjes! We gaan snel weer een drankje drinken met de intro, dan vertellen jullie de rest van jullie avontuur!:D

Ciaoo xx

• 02 Juni 2009 - 12:14

Maikel:

Hey Kevin en daan,

Leuk verhaal weer!! blijft leuk om te lezen wat jullie daar allemaal doen.
    Geniet nog de laatste week en tot over een week,
    groeten Maikel

• 02 Juni 2009 - 15:11

Patty:

Hallo hallo!
    Nou, ben eindelijk toegekomen aan het lezen van jullie verhaal. Marne was niet van plan de laptop met rust te laten, die wou de poep nog een keer zien haha :)
    Wel weer een super leuk verhaal, ik heb me rotgelachen om die hond. 'We hebben hem gewoon laten struikelen....', alsof het niks is haha. Gelukkig hebben jullie het zo naar je zin gehad, hopelijk hebben jullie de laatste week ook nog leker weer en kunnen jullie nog even goed genieten, maar dat zal wel lukken. Nou, enjoy the final days & misschien tot vrijdag!

Dikke kus, Patty en de rest van de family...!

• 03 Juni 2009 - 19:19

Mark En Sharona:

Geniet van jullie laatste momenten daar en alvast een goede terugreis gewenst!!!